Nyt tulee se luvattu avautuminen. Toivottavasti en pahoita kenenkään mieltä näillä omilla valituksillani. Lupaan ja vannon että jossain vaiheessa kerron niitä tämän maan hyviä puolia. (antakaa mulle vaan vuosi lisää aikaa niin saan edes kolme kohtaa kasaan...vitsi:))
Elikkä siis, eilen mentiin hoitamaan papereita kuntoon autoa varten. Kaupungintalolla piti käydä hakemassa joku paperi mitä ilman ei kuulemma voi autoa saada mieheni nimiin. Hollantilainen ajokortti olisi myös kelvannut mutta tässä ajassa sitä ei olisi kerinnyt saada. Kaikki sujui mutkattomasti ja päästiin ennätysajassa pois. Ja siitä sitten mentiin kadun toiselle puolelle pankkiin hakemaan vakuutusta. Tähän väliin on pakko mainita että pankki aukesi 9.30 ja kävelimme ulos pankista 11.45...
Ja mitä siinä välissä sitten tapahtui ei oikeen auennut meille kummallekkaan. Kovasti pankin setä siinä naputteli tietokoneelle juttuja ja välillä soitteli ties minne. Muisti kysyä noin viisi kertaa onko meidän tilit ja asuntolaina samassa pankissa johon vastasimme noin viisi kertaa että kyllä on. (mutta tuskin kovin kauaa)
Setä jatkoi naputtelua ja jutteli samalla kaikenlaista. Kehui kuinka hyvän ja hienon auton olemme ostamassa ja kertoi myös millä itse ajaa. Kyseli suomesta ja kuinka hyvin ollaan viihdytty täällä. Sellaista mukavaa jutustelua. Mukava ja ystävällinen mies. Mutta aikaa kuitenkin kului ja poika alkoi hermostua ja mieskin joutui perumaan monta palaveria kun ei oletettu näin pienen asian kestävän näin kauaa.
No, sitten yhtäkkiä mies vaan tokaisi että sitä vakuutusta minkä olisimme halunneet ei ole mahdollista saada meidän autoomme. Auto on kuulemma liian kallis. Pankin nettisivuilla ei tietenkään oltu mainittu mitään.
Ainoat vakuutukset mitä autoon saa on halvin mahdollinen ja kallein mahdollinen. Ja kalleimmalla oli hintaa lähes 600€/kk. Alimmalla taas n. 150€ eikä tämä vakuutus kata juuri mitään.
Tämä tieto taisi tulla pankin sedällekkin uutena tietona vaikka ammatikseen tätä tekeekin...
Ja tämän selvittämiseen pankin sedällä meni lähes kaksi tuntia.
No, taas soiteltiin ja kyseltiin ja selviteltiin. Taas sama vastaus. Ja kun jonkinlainen vakuutus oli pakko ottaa valitsimme halvimman. Ei meillä ole varaa, eikä edes halua laittaa auton vakuutukseen 600€.
Taas setä naputteli ja naputteli ja sitten... Hän ei pysty vakuutusta myöntämään vaan meidän pitää soittaa asiakaspalveluun. Kahden tunnin tuloksettoman pankkireissun aikana kävi siis ilmi että koko reissu oli turha.
Tarpeetonta kai mainita että tässä vaiheessa alkoi hermot olla melko kireällä.
Meidän kokemukset soittamisesta mihin tahansa hollantilaiseen asiakaspalveluun eivät ole kovin ruusuisia joten mies pyysi pankin setää soittamaan meidän puolesta. Minkä hän onneksi tekikin.
Ja huomautan että lähinnä tuossa asiakaspalveluun soittamisessa on ongelmana kielimuuri. Me emme puhu emmekä ymmärrä hollantia ja taas kaikki toisessa päässä eivät puhu englantia tai vaikka puhuisivatkin asioita saattaa jäädä ymmärtämättä. Enkä edes oleta että pystyn aina hoitamaan asiani englanniksi. Tämä on hollanti jossa puhutaan hollantia eli minun pitäisi osata maan kieli. Tämä on työn alla.
No joka tapauksessa homma saatiin hoidettua ja meidän autolla on nyt vakuutus. Wippii!!
Mutta sitten tein taas virheen, tai pari. Huomasin että meidän osoitetiedot koneella olivat väärät. No niitä ei kuulemma pystytä siinä samalla korjaamaan vaan homma pitää hoitaa netissä. Ongelmana minulla vaan oli se että olin saanut blokattua itseni omasta nettipankistani syöttämällä salasanan väärin kolme kertaa. En käytä hollantilaista nettipankkia kovin usein ja salasana on päässyt unohtumaan. Tässä tapauksessa kuitenkin sitten kuulemma osoitteen ja tietoja voidaan vaihtaa paikanpäällä.?.? Taas naputeltiin ja naputeltiin. Sitten setä kysyi onko minulla passia mukana. Eikä tietenkään ollut. Suomalainen ajokortti kun on täällä yhtä tarpeellinen kun stoccan kanta-asiakaskortti... No siinä tapauksessa setä ei kuulemma voi auttaa. Pitää täyttää joku hemmetin lappu joka pitää lähettää jonnekkin jossa käsittely vie 2-4 vko!!! Ja siihen asti kaikki pankin posti menee väärään osoitteeseen.
Ja miksi me ei olla aikaisemmin tehty muuttoilmoitusta pankille? No koska sama pankki hoiti meidän asuntokaupat joten hölmösti ajattelimme että heille päivittyisi ostamamme talon osoite.. Tai että edes kaupungintalolle tehty muuttoilmoitus olisi edennyt pankille asti. Mutta niin helposti ja yksinkertaisestihan ei asiat aina mene.
Nyt riittää valitus tältä erää. Ulkona paistaa aurinko josta lähdemme pojan kanssa nauttimaan ja unohdamme hetkeksi nämä negatiiviset asiat. Huomenna jotain positiivisempaa luvassa. Kiitos kaikille jotka jaksoitte lukea loppuun. Tai vaikka ette olisikaan jaksaneet :)
Olisi kiva saada kommenttia muilta samassa maassa asuvilta. Onko teistä asiat täällä monimutkaisia vai kitisenkö turhasta?
P.S: Kuvien autot eivät liity tapaukseen
Meillä ei oo kokemusta autoasioista
VastaaPoistamuuten virastoista ja siittä et kaikkea voi joutua oottamaan
ja tehä lisäselvityksiä kyllä!.
Kun soittaa niin saa ootella
mukavan ajan että saa palvelua jostakin asiakaspalvelusta.
Tsempit sinne:)
Jamssi
Oho:) Mulla on pankista kyllä sellaisia kokemuksia että jotkut asiat voivat kestää muutaman päivän mutta teillä on kyllä ollut ongelmaa kerrakseen!
VastaaPoistaMulla ei ole kyllä noin monimutkaisia kokemuksia ja luulen että se johtuu teidän kohdalla siitä että ette puhu hollantia, nimittäin jotkut selvät englanniksi sanotut asiat eivät tarkoita ihan samaa hollannin kielelle käännettynä. Tämä on tullut selväksi kun olen sanellut miehelle joitakin asiakirjeitä niin hänenkin on pitänyt tarkkaan miettiä miten kirjoittaa se hollanniksi kun suoraan käännettynä se ei tarkoitakaan ihan samaa asiaa...
Vähän aikaa sitten asioin jonkun virkailijan kanssa ja sanoin että meille ei ole tullut heiltä "mail" jonka hän ymmärsi kokoajan sähköpostiksi "Niin, ei heiltä mitään sähköpostia olisi pitänyt tullakaan vaan "post":DDD J aoli mulle tosi kiukkuinen kun en tajunnut;)
Et tosiaan kitise turhasta, täällä Ranskassa on ihan sama meininki ja jo pelkään tuota auton ostoa, joka meilläkin edessä. Jälleen huomenna menen pankkiin kirjoittamaan alle paperia, että saamme siirtää omalta tililtämme rahaa omalle tilillemme Suomeen! Sama asia toisinpäin hoitui samoin kuin nettilasku Suomessa, huokaus! Samoin, suomalaiset vakuutukset eivät kelvanneet kouluissa, piti ostaa ranskalaiset, "kun emme tiedä kattaako ne suomalaiset vakuutukset mitään vahinkoja????", niskurointi ei auttanut, rahat tiskiin vaan. Mutta maassa maan tavalla, I know.. Tsemppiä teille ja mukavaa syksyä!
VastaaPoistaJamelia: Täytyisi kai alkaa tosiaan tottua jo siihen että aina tarvitaan erilaisia papereita ja lisäselvityksiä ja olettaa automaattisesti ettei asiat hoidu niin helpolla niin ei joka kerta menettäisi hermoja :)
VastaaPoistachampagne: Totta, asiat hoituisivat helpommin jos puhuttaisiin samaa kieltä. Ja tosiaan alkaa jo itseä harmittaa ja nolottaa ettei vielä tämän paremmin osaa kieltä vaan aina joutuu turvautumaan englantiin. Meillekkin on monesti sattunut samanlaisia tilanteita että joku sana tarkottaa toiselle muuta kun itselle. Ja sitä saa sitten tovin selitellä ja pyöritellä että mites tämän nyt selittäis ennenkun puhutaan samasta asiasta:)
Madame Kissankulma: Oi voi. Toi kuullostaa jo paljon pahemmalta kun omat ongelmat. Sentään ollaan onneksi saatu rahoja siirrellä ilman paperisotaa:) Olen itsekkin huomannut ettei niskurointi vaan on tosiaan mentävä maan sääntöjen mukaan. Tsemppiä teille auton ostoon!
Tuohon kielijuttuun voisin sanoa yhden hyvän kikan jota itse olen käyttänyt silloin kun asioita pitää hoitaa eli kirjoitan etukäteen ylös käännökset sellaisista mun mielestä avainsanoista, lauseista, netistä löytyy hyviä sanakirjoja jos ensin tietää sanan englanniksi. Suomesta suoraan hollanniksi ei aina saa vastauksia:)
VastaaPoistachampagne: toi on kyllä hyvä idea. Alussa oli tapana kantaa sanakirjaa mukana mihin ikinä menikin. Mutta nykyään en ikinä muista.
VastaaPoista